Städning – dagen efter kan vara skönt att lämna ifrån sig (ta en sovmorgon istället), vi kan även ta hand om eventuellt rest avfall som tomglas, pantburkar, wellpapp och större mängd brännbart etc. mot en avgift. I köket finns det plats för mindre mängder av sopor (sortering under vasken och tunna med lock för exv. plats folie, papper och mindre mängder plastförpackningar etc. Organiskt får inte blandas i samma tunna som brännbart.
Stänga Ladan – Utse gärna en (eller flera) kompisar som tar ansvar för att släcka ner och bomma igen lokalen när ni stänger för kvällen. Tänk även på att eventuella matrester inte får vara kvar i lokalen utan måste lämnas /plockas ihop och lägga i tunnor (med lock) för organiskt respektive brännbart (utom glas och flaskor som förstås kan ha visst innehåll kvar).
Glas och flaskor – måste placeras på bord och inte golv eller räcken (där det annars kan ramla ner och splittras, andra ställen i lokalen. Vi rekommenderar sk. mingelfester att tillhandahålla champagne /öl glas i akrylplast eller liknande för att undvika risken för glas splitter som annars är väldigt svårt att få bort samtidigt som festen pågår (mörkt i lokalen) och risken är stor att skada sig.
Personligt – Beroende på vad som avtalats så finns möjlighet att hämta personliga saker som vimplar, ljus, högtalare etc. dagen efter. När vi städar kommer vi att plocka undan och samla in en del saker för att kunna städa, vi tar hand om detta på bästa sätt och gör upp om lämplig placering innan.
Värdesaker – Eftersom ladan är en byggnad med plankväggar så går lokalen inte att helt skydda mot inbrott (dörrar har dock lås). Vi tar inte ansvar för er eller era gästers värdesaker, ta därför med sådant hem när ni lämnar festen. För ljud och ljusanläggning står i regel de som hyr ut denna till er för regler och vad som gäller för er (viktiga delar testas dagen innan men sätts kanske upp på förmiddagen samma dag etc.).